Розробка уроку для учнів 7 класу на тему "Вода, будова молекули, властивості, значення. Вода - розчинник"
Тема:
Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості. Вода -
розчинник.
Вода!
Ти
не просто необхідна для життя
ти
і є саме життя!
Антуан
де Сент-Екзюпері.
Самостійна
робота – зробити:
• Завдання 1
Третє зайве:
1. Залізо, повітря, мідь.
2. Молоко, кров, срібло.
3. Кава, чай, вода.
4. СО2, С2Н5ОН, О3.
5. Білки, жири, кухонна
сіль.
6. Кров, молоко, грунт.
(Знайти зайве, пояснити
чому воно зайве).
• Завдання 2
Із запропонованих
тверджень виберіть вірні.
1. Речовини можуть бути
простими і складними.
2. Проста речовина
утворюється з двох або більше хімічних елементів.
3 Чи не живі організми
складаються з органічних і неорганічних речовин.
4. Повітря - це чиста
речовина.
5. Суміші можуть бути однорідними
і неоднорідними.
6. Кава, чай, грунт -
природні суміші.
7. Суміш є однорідною,
якщо її компоненти можна побачити.
8. Молоко, кров, повітря
- газоподібні суміші.
9. Суміші можуть бути
природними і штучними.
10. Властивості чистих
речовин в суміші зберігаються.
• Завдання 3
З наведеного переліку
виберіть: І випадок чисті речовини ІІ варіант суміші а) цемент, б) морська
вода; в) кухонна сіль г) повітря; д) залізо; е) кавовий напій; g) виноградний
сік; с) цукор. і) водопровідна вода; к) мідь; л) кисень м) ртуть; н)
дистильована вода; в) грунт; п) молоко; г) кров.
План
1. Вода найпоширеніша
речовина на землі.
2. Будова молекули води.
3. Значення води.
4. Властивості води
5.Вода - розчинник.
1.
Вода найпоширеніша речовина на землі.
Кількість води на
Землі перевищує кількість будь-який інший речовини. Якщо дивитися на нашу
планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита
повітряної оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі покрито
водою. 1) Де в природі зустрічається ця речовина? (Це безмежні океанські і
морські простори, річки і озера, мальовничі ставки, дощ, сніг, хмари в небі,
підземні і грунтові води, льодовики, тіла живих істот.) 2) На яких агрегатних
станах може перебувати вода? (Твердих, рідких і газоподібному). 3) Наведіть
приклади різного агрегатного стану води?
(Твердий - лід, сніг,
газоподібний - пари, що входить до складу повітря, рідкий - вода ставків,
океану, водойм, дощова вода).
Так, дійсно, велика
кількість води знаходиться в газоподібному стані в атмосфері. У вигляді
величезних мас снігу і льоду, не тая
протягом року, знаходиться вода на верхів'ях високих гір і в полярних
місцевостях. Надра Землі також містять воду, яка просочує грунт і гірські
породи. Більшу частину водної оболонки нашої планети
становить солона вода Світового океану (96,5%), меншу частину - прісні води
суші.
2.
Будова молекули води
Атоми
водню розташовані під кутом 104,5 °, що призводить до
несиметричності структури і полярність молекули води.
Ми звикли склад води позначати
формулою Н 2 О, але правильніше було б склад води записувати формулою (Н 2 О) n
, де n
дорівнює 2, 3, 4 і т.д., оскільки окремі молекули води з'єднані зв'язками, які
схематично позначають точками:
Зв'язок між молекулами
здійснюється за допомогою атома водню
Позитивно
заряджений атом водню однієї молекули води притягається до негативно
зарядженого атому кисню іншої молекули води. Такий зв'язок отримав назву водневого. По міцності водневий зв'язок
приблизно в 15-20 разів слабкіше зв'язку між О і Н. Тому водневий зв'язок легко
розривається, що спостерігається, наприклад, при випаровуванні води.Молекули
води утворюють молекулярну кристалічну решітку у вигляді ажурі
3. Значення води. Спробуйте
уявити, що з Землі зникла вода, її немає ніде - ні в повітрі, ні на поверхні,
ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, льоду, снігу. Ви неодмінно
прийдете до висновку, що життя в таких умовах існувати не може.
Вода - джерело життя на Землі.
Саме в воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме в
воді 9 місяців знаходиться плід дитини перш ніж народитися.
Вона використовується як
сировина в промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду,
клімат нашої планети.
Вода має велике значення
для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів.
У всякому організмі вода є середовищем, в якому відбуваються хімічні процеси,
що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох
біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах становить 80%, у
водоростях - 98%, в тілі медузи - 95-98%, в тілі людини - 65%. Кожна доросла
людина щодня з їжею споживає в середньому близько 2 л води і не може прожити
без неї більше 8 діб. При втраті організмом 12% маси води кров загусає, як
смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.
4.
Властивості води.
4) Що собою являє вода,
які властивості для неї характерні?
• Чиста вода безбарвна,
не має ні запаху, ні смаку,
• вона не стискається,
• замерзає при
температурі 0 ° С,
• закипає - при 100 ° С.
5.
Вода - розчинник.
Унікальна властивість
води - розчиняти речовини.
Вона утворює з багатьма
твердими, рідкими, газоподібними речовинами однорідні суміші.
6) Що називають сумішами?
(Суміші - сукупність
кілька чистих речовин, які утворюють фізичне тіло).
7) Які види сумішей вам
відомі? (Однорідні, неоднорідні, тверді, рідкі, газоподібні, природні, штучні)
8) Яку суміш називають
однорідною?
(Суміш компоненти якої не
видно).
Суміш води з різними
речовинами називають розчинами.
Вода - розчинник,
речовини суміші - розчинені речовини.
У розчині частинки
розчиненої речовини рівномірно розподіляються між молекулами води. Розчини
можуть складатися з двох або більше розчинених речовин.
Опорна схема:
Вода
+ розчинена речовина = розчин
Вода - найкращий
розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
Зробіть
домашній дослід: Тема. Визначення розчинності речовин у
воді. Мета: визначити розчинні і нерозчинні у воді речовини. Устаткування:
річковий пісок, крейда, сіль, питна сода, масло, чайна ложка, п'ять прозорих
склянок, вода кімнатної температури, скляна паличка. Хід роботи1. У п'ять
склянок налийте по 100 мл води. У кожну склянку додайте: стакан № 1 - 1 чайну
ложку річкового піску; стакан № 2 - 1 чайну ложку крейди; стакан № 3 - 1 чайну
ложку солі, стакан № 4 - 1 чайну ложку питної соди; стакан № 5 - 1 чайну ложку
масла. 2. Перемішайте суміші в кожній склянці. Проведіть спостереження за
виготовленими сумішами. Свої спостереження за розчинності в воді дослідних речовин
занесіть в таблицю, позначивши розчинені у воді речовини знаком «+», а
нерозчинені - знаком «-».
Дати відповіді на
питання:
• Яка з речовин
розчиниться швидше цукор, або подрібнений цукор?
• У якому випадку швидше
розчиняться речовини в гарячій воді або у воді кімнатної температури?
• Чи зміниться
розчинність солі при перемішуванні? Як саме? Зробіть висновок
На
розчинення речовин у воді впливають різні чинники.
• Так, подрібнену
речовину набагато швидше розчиниться у воді ніж речовина у вигляді шматочка ..
Це можна пояснити тим, що в подрібненої речовини поверхню зіткнення із
молекулами води буде набагато більше і тому процес розчинення відбудеться
набагато швидше.
• З підвищенням
температури збільшується рух молекул. Це прискорює взаємне проникнення розчинної
речовини і молекул води
• Перемішування також
сприяє прискоренню взаємного проникнення розчинної речовини і молекул води.
1. Речовини щодо води
поділяють на ____________________ і ________________
2. У воді розчиняються
речовини _____________________________________________
3. нерозчинних у воді є
_____________________________________________________
4. На розчинність речовин
впливає: ___________________________________________
Д.з. Опрацювати конспект, виконати самостійну роботу та завдання з конспекту.
Коментарі
Дописати коментар