Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів з хімії у системі загальної освіти затверджені Наказом МОН № 1222 від
21.08.2013 року
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних
досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в
яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в
процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною
досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю
використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні
навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги
до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних
досягнень з хімії враховується:
– оволодіння хімічною мовою як засобом
відображення знань про речовини і хімічні явища;
–
рівень засвоєння теоретичних знань;
–
сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання
хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
–
здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
–
уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень
учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні навчальних
досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти
(хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому
рівні) |
2 |
Учень (учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними
ознаками |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета
вивчення і під керівництвом вчителя може відтворити окремі його частини |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються
хімічних сполук і явищ |
5 |
Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального
матеріалу, дає визначення основних понять |
|
6 |
Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину
навчального матеріалу |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал,
наводить приклади, з допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти |
8 |
Учень (учениця) логічно відтворює фактичний і
теоретичний навчальний матеріал, застосовує знання в стандартних умовах,
порівнює, класифікує хімічні об’єкти |
|
9 |
Учень (учениця) володіє знаннями основоположних
хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього, аналізує
інформацію, робить висновки |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і
застосовує знання на практиці, узагальнює й систематизує інформацію, робить
аргументовані висновки |
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і
використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами;
самостійно знаходить, оцінює і використовує інформацію з різних джерел згідно
з поставленим завданням; робить узагальнювальні висновки |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета,
аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує
додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, приймає рішення, висловлює
судження, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями |
Оцінювання практичних робіт
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних
досягнень учнів |
Початковий |
Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення
практичних робіт, виконує найпростіші хімічні досліди під керівництвом
вчителя |
Середній |
Учень (учениця) складає прилади; з допомогою вчителя
виконує окремі хімічні досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання
дослідів |
Достатній |
Учень (учениця) самостійно виконує практичні роботи
згідно з інструкцією, описує спостереження, робить висновки |
Високий |
Учень (учениця) виконує хімічні експерименти,
раціонально використовуючи обладнання і реактиви; описує поетапні
спостереження; складає звіт, що містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні
задачі за власним планом |
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних
досягнень учнів |
Початковий |
Розв’язування задач не передбачене |
Середній |
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить
обчислення лише з готовою формулою |
Достатній |
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і
рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
Високий |
Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує
задачі; розв’язує комбіновані задачі |
Погоджено
на засіданні
методичного об’єднання
вчителів
суспільно-природничих дисциплін
04. 09. 2020
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів
- При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
- Рівень
засвоєння теоретичних знань;
- Оволодіння
хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
- Сформованість
експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів,
передбачених навчальною програмою;
- Здатність
учнів застосовувати набуті знання на практиці;
- Уміння
розв'язувати розрахункові задачі.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня
(учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи,
формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні) |
2 |
Учень (учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і під керівництвом
вчителя може відтворити окремі його частини |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і
явищ |
5 |
Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає
визначення основних понять |
|
6 |
Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з
допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти |
8 |
Учень (учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний
матеріал, застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує
хімічні об’єкти |
|
9 |
Учень (учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів,
наводить приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію,
робить висновки |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на
практиці, узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки |
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у
нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно
знаходить, оцінює і використовує інформацію з різних джерел згідно з
поставленим завданням; робить узагальнювальні висновки |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано
використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову
інформацію; самостійно оцінює явища, приймає рішення, висловлює судження,
пов’язані з речовинами та їх перетвореннями |
Оцінювання
практичних робіт
Практична робота – це метод навчання хімії, який передбачає самостійне
виконання учнями дослідів протягом уроку за інструкцією підручника або без неї
після вивчення теми або розділу курсу хімії з метою вдосконалення вже набутих
знаньі умінь на практиці та їх перевірки.
Головна мета практичних робіт дати учням конкретні знання про речовини та
явища, що вивчаються, і прищепити
практичні навички та уміння.
Завдання практичних робіт полягає у вдосконаленні експериментальних умінь
та навичок учнів з хімії. На відміну від лабораторних дослідів практичні роботи
проводяться відразу ж після вивчення відповідних питань програми, якоїсь
підтеми, теми, або розділу. Інакше вони втратять свою методичну цінність.
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт,
виконує найпростіші хімічні досліди під керівництвом вчителя |
Середній |
Учень (учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує окремі
хімічні досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів |
Достатній |
Учень (учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з інструкцією,
описує спостереження, робить висновки |
Високий |
Учень (учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально використовуючи
обладнання і реактиви; описує поетапні спостереження; складає звіт, що
містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним
планом |
Оцінювання
розв’язування розрахункових задач
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Розв’язування задач не передбачене |
Середній |
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з
готовою формулою |
Достатній |
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій;
розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
Високий |
Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує
комбіновані задачі |
Критерії оцінювання контрольних робіт
Для контрольної
перевірки знань необхідно використовувати завдання різної форми і різних рівнів
складності. Завдання для контрольної роботи мають опиратися не тільки на базові
знання учнів, а й на вміння їх застосовувати. Тому необхідно включати завдання,
що вимагають від учнів описувати і характеризувати, порівнювати й
класифікувати, використовувати діаграми, таблиці та графіки, надавати або
вибирати пояснення, формулювати пояснення причинно-наслідкових зв’язків,
розв'язувати проблемні завдання, висловлювати свою думку та позицію. До
контрольної роботи мають включатися завдання як у тестовій формі так і
відкритих з короткою та розгорнутою відповіддю.
Контрольні роботи
оформляються в зошиті для контрольних робіт або на окремому аркуші (зі штампом
навчального закладу) та зберігаються протягом року.
Оцінювання
контрольних робіт
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Не всі завдання контрольної роботи опрацьовані;
відповіді неправильні або дуже поверхові; розв’язки контрольних задач
відсутні або мають велику кількість помилок. |
Середній |
Всі завдання
контрольної роботи опрацьовані; відповіді на суттєву кількість питань дуже
стислі або поверхові; розв’язки контрольних задач містять значну кількість
неточностей. |
Достатній |
Всі завдання
контрольної роботи опрацьовані; відповіді на деякі питання недостатньо
змістовні; наведені в цілому правильні розв’язки більшості контрольних задач,
може допускати несуттєві помилки. |
Високий |
Всі завдання
контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять змістовні
відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки комбінованих
задач. |
Коментарі
Дописати коментар