Виховна година-тренінг «Я – частина великої Держави. Мої цінності»

 

Виховна година-тренінг

«Я – частина великої Держави. Мої цінності»

(до Дня Соборності України)

       Мета: формування загальнолюдських  принципів і норм життєдіяльності людини, суспільства й держави; навчити учнів розуміти грані особистості; розрізняти ознаки самоповаги, власної гідності; усвідомлювати роль цінностей в житті людини; сприяти становленню адекватної самооцінки учня (розуміння себе як цінності, людини з правами, свободами, інтересами); виховувати патріотизм,  формувати гордість за досягнення своєї держави.

     Матеріали та обладнання: папір і маркери, олівці, гумки, дошка і крейда,     роздатковий матеріал.

(Результати, отримані під час роботи учнів з цінностями, класний керівник може використовувати для індивідуальної роботи з дітьми.)

 

Хід заходу.

Експрес-повідомлення.

     22 січня — День соборності України. Це свято відзначаємо щороку в день проголошення Акта возз'єднання Української Народної Республіки й Західно-Української Народної Республіки, що відбулося в 1919 році. Офіційно в Україні День Соборності відзначається з 1999 року.

     22 січня 1918 року у приміщенні київського Будинку вчителя було підписано IV Універсал, яким Українську Народну Республіку проголошено суверенною і незалежною державою. А 1919 року в цей самий день на Софіївській площі в Києві було проголошено Акт соборності українських земель.

     «Віднині зливаються в одно віками відділені одна від одної частини України — Галичина, Буковина, Закарпаття і придніпрянська Україна — в одну Велику Україну. Сповнилися відвічні мрії, для яких жили й за які умирали найкращі сини України. Віднині є тільки одна незалежна Українська Народна Республіка. Віднині український народ, звільнений могутнім поривом своїх власних сил, має змогу об'єднати всі зусилля своїх синів для створення нероздільної незалежної Української держави на добро і щастя українського народу», — пролунало 22 січня 1919 року.

     Століттями розірваний український народ визволився з неволі — Лівобережна Україна вийшла з Російської, а Правобережна — з Австро-Угорської імперії — і возз'єднався на своїй землі в єдину Українську державу.

     УНР як незалежна держава постала рівно за рік перед цим. ЗУНР утворилася в листопаді 1918 року, і відразу ж розпочався процес об'єднання: зазбручанська Українська національна рада надіслала до Києва свою делегацію для переговорів із гетьманом Павлом Скоропадським. Після зміни влади переговори велися з Директорією. 1 грудня 1918 року у Фастові був укладений «передвступний договір» про «злуку обох українських держав в одну державну одиницю».

     21січня 1919 року в Хусті Всенародні збори ухвалили приєднання до Української Народної Республіки Закарпаття. 21 січня 1973 року в Чорткові на Тернопільщині гурт молоді під орудою Володимира Мармуса вивісив жовто-блакитні прапори (за що хлопців ув'язнили в радянському концтаборі).

     А 22 січня 1990 року сотні тисяч українців узялися за руки, утворивши «живий ланцюг» від Києва до Львова, на згадку про проголошення Акту Соборності.

    

Ми всі – часточки великої Держави. Які ми – така й Держава. Що ми цінуємо в цьому житті? Що вважаємо для себе головним, а що – неважливим? Сьогодні на виховній годині ми розглянемо цінності. Що це таке? Заради чого ми живемо? Як мої цінності співпадають із загальнолюдськими?

Ці́нністьбудь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини чи суспільства, заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого вона живе.

 

1. Вправа «Як я знаю своїх однокласників».

Кожен учень бере будь-яку «цінність», вручає її тій дитині, якій на його думку вона притаманна. Якщо учень отримав цінність, то йому вже ніхто нічого не може дати. Учні виходять по черзі, ланцюжком.

(Як правило, першими отримують цінності учні, які мають багато друзів у класі. В останню чергу – ті, з якими мало спілкуються. Роль вчителя на цьому етапі – допомогти учням вибрати цінності і правильно їх розподілити. Підказка: цінностей потрібно більше, ніж учнів у вашому класі)

Список цінностей: терпіння, чесність, правдивість, щирість, вимогливість, повага, креативність, впевненість у собі, сміливість у відстоюванні своєї думки, самоконтроль, стриманість, самодисципліна, ініціативність, активність, саморозвиток, позитивний настрій, доброзичливість, толерантність, відповідальність, об’єктивність, довіра, творчість, і т. д..

(додаток 1)

 

2. Об’єднання в групи.

 

3. Вправа «Групове оцінювання цінностей»

Кожна група отримує  список цінностей. Учні уважно читають список і оцінюють кожну цінність за наступною шкалою: 1 – цінність не має для них значення; 2 – в принципі, може бути важлива; 3 – має конкретне значення і потрібна часто; 4 – дуже важлива цінність; 5 – цінність, яку учні ставлять понад усе.

Правила роботи в групі: оцінка ставиться тільки тоді, коли всі учні з нею погодились; учні можуть дискутувати між собою, наводячи доводи та приклади, виставляючи оцінку цінностям.

Список цінностей:

-         активне діяльне життя (повнота й емоційна насиченість життя);

-         життєва мудрість (зрілість думок і здоровий глузд, що досягається життєвим досвідом);

-         здоров'я (фізичне і психічне);

-         цікава робота;

-         краса природи і мистецтва (переживання прекрасного в природі й у мистецтві);

-         кохання (духовна і фізична близькість з коханою людиною);

-         матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних ускладнень);

-         наявність хороших і вірних друзів;

-         суспільне покликання (повага колективу, товаришів по роботі);

-         пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури, інтелектуальний розвиток);

-         продуктивне життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей);

-         розвиток (робота над собою, постійне фізичне і духовне вдосконалення);

-         розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків);

-         свобода (самостійність, незалежність у думках і вчинках);

-         щасливе сімейне життя;

-         щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалення інших людей, всього народу, людства загалом);

-         творчість (можливість творчої діяльності);

-         впевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів);

-         акуратність (охайність), порядок у справах;

-         вихованість (хороші манери);

-         високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання);

-         життєрадісність (почуття гумору);

-         старанність (дисциплінованість);

-         незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче);

-         непримиренність до недоліків у собі та інших;

-         освіченість (широта знань, висока загальна культура);

-         відповідальність (почуття обов'язку, уміння тримати своє слово);

-         раціоналізм (уміння розсудливо і логічно мислити, приймати обдумані, раціональні рішення);

-         самоконтроль (стриманість, самодисципліна);

-         сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів;

-         тверда воля (уміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами);

-         терпимість (до поглядів і думок інших, уміння прощати іншим їхні помилки);

-         широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати, звичаї, звички, смаки інших);

-         чесність (правдивість, щирість);

-         ефективність у роботі (працьовитість, продуктивність);

-                   чуйність (дбайливість).

(додаток 2)

 

Питання для обговорення

Кожна група презентує свої цінності ( з оцінкою 5), які людина ставить понад усе. Результати виписуються на дошку або закріплюються за допомогою магнітів. Кожна наступна група додає свої цінності. В результаті є список цінностей, які вибрали всі групи.

 

¾                             Що ви відчували, коли вас просили оцінити цінності?

¾                             Чи легко було розставатися з вашими цінностями? Чому?

¾                             Які труднощі виникли в ході групової роботи?

¾              Чи задоволені ви цінностями, що за­лишилися?

¾              Чи важко було вибирати цінності й віддавати їх?

¾              Яке у вас було відчуття, коли залиши­лись дані цінності?

 

4. Вправа «Що дані цінності означають для мене».

Кожен учень отримує листок з цінностями і працює з ним самостійно (для роботи потрібний олівець і гумка).

Підказка вчителя: Що робить вас щасливим? Без чого ви зможете легко прожити? Уважно прочитайте список. Спочатку оберіть ті цінності, які, на вашу думку, для вашого життя не мають значення. У першому стовпчику проти цих цінностей зробіть позначку (знак «мінус»). Якщо цінність життєво важлива –  знак «плюс».  Перечитайте список цінностей, які ви обрали і виберіть серед них 15 найважливіших, зробивши відмітку у другому стовпчику. Наступне завдання: з обраних 15-ти цінностей треба залишити тільки п’ять. Це і будуть ті життєві цінності, які визначають ваше життя. Найімовірніше, вони будуть відображати ваш світогляд, який сформувався під впливом оточуючих вас людей і життєвого досвіду. Спробуйте пронумерувати їх за ступенем значимості для вас.

Цінність

Вибери 15 цінностей, важливих для тебе

З обраних 15

цінностей вибери 5

Спробуй пронумерувати їх за ступенем значимості

Воля

 

 

 

Наполегливість

 

 

 

Відвертість

 

 

 

Скромність

 

 

 

Здатність розуміти

 

 

 

Самоповага

 

 

 

Довіра

 

 

 

Віра

 

 

 

Краса

 

 

 

Терпіння

 

 

 

Сила

 

 

 

Вірність

 

 

 

Любов

 

 

 

Ніжність

 

 

 

Щирість

 

 

 

Життєрадісність

 

 

 

Благополуччя

 

 

 

Надія

 

 

 

Неординарність

 

 

 

Уміння спілкуватися

 

 

 

Винахідливість

 

 

 

Честь

 

 

 

Гідність

 

 

 

Мудрість

 

 

 

Друзі

 

 

 

Принциповість

 

 

 

Самодисципліна

 

 

 

Незалежність

 

 

 

Рішучість

 

 

 

Прагнення до знань

 

 

 

Логічність

 

 

 

Практичність

 

 

 

Дипломатичність

 

 

 

Кохання

 

 

 

Здатність мислити

 

 

 

Розум

 

 

 

Досконалість

 

 

 

Доброта

 

 

 

Совість

 

 

 

Гнучкість

 

 

 

Багатство

 

 

 

Свобода

 

 

 

Визнання

 

 

 

Саморозвиток

 

 

 

Реалізація внутрішніх можливостей

 

 

 

Відчуття радості й повноти життя

 

 

 

Відповідальність

 

 

 

Здоров'я

 

 

 

Гармонія в сім'ї

 

 

 

Самореалізація

 

 

 

Цікава робота

 

 

 

Творчість

 

 

 

 

(додаток 3)

 

Питання для обговорення

-                           Яку інформацію для роздумів ви отримали, виконуючи цю вправу?

-                           Чому важливо в житті мати особисті цінності?

-                           Як ви вважаєте, під впливом чого формуються цінності? (Відповідь: сім'я, релігія, культура, друзі, засоби масової інформації тощо).

-                           Чи змінюються з часом цінності? (Деякі цінності є базовими, центральними;  вони практично не змінюються упродовж життя, інші ж цінності будуть трансформуватися.

 

5. Підведення підсумків.

     Думаю, що кожен з вас сьогодні трошки краще зрозумів себе та тих, хто поряд. Що ми цінуємо? Що цінує моя родина? Пропоную вам зробити дослідження в своїх родинах. Проведіть опитування в ваших сім’ях: які цінності виберуть члени вашої родини? Чи співпадають цінності ваших батьків з тими, що обрали ви? Обговоріть це з вашими батьками.

     В якій країні ми хочемо жити, залежить тільки від нас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             ДОДАТОК 1


терпіння

 

 

повага

 

чесність (правдивість, щирість)

 

 

креативність

 

вимогливість

 

 

впевненість у собі

 

сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів

 

самоконтроль (стриманість, самодисципліна)


ініціативність

 

 

саморозвиток


активність

 

 

позитивне настроювання

 

доброзичливість


толерантність

 

 

відповідальність


об’єктивність

 

 

довіра

 

 

справедливість

 

 

 

                                                                                           ДОДАТОК 2                                                                                                                      

цінність

оцінка

активне діяльне життя (повнота й емоційна насиченість життя)

 

життєва мудрість (зрілість думок і здоровий глузд, що досягається життєвим досвідом)

 

здоров'я (фізичне і психічне)

 

цікава робота

 

краса природи і мистецтва (переживання прекрасного в природі й у мистецтві)

 

кохання (духовна і фізична близькість з коханою людиною)

 

матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних ускладнень)

 

наявність хороших і вірних друзів

 

суспільне покликання (повага колективу, товаришів по роботі)

 

пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури, інтелектуальний розвиток)

 

продуктивне життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей)

 

розвиток (робота над собою, постійне фізичне і духовне вдосконалення)

 

свобода (самостійність, незалежність у думках і вчинках)

 

розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків)

 

щасливе сімейне життя

 

щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалення інших людей, всього народу, людства загалом)

 

творчість (можливість творчої діяльності)

 

впевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів)

 

акуратність (охайність), порядок у справах

 

вихованість (хороші манери)

 

високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання)

 

життєрадісність (почуття гумору)

 

незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче)

 

 старанність (дисциплінованість)

 

освіченість (широта знань, висока загальна культура)

 

відповідальність (почуття обов'язку, уміння тримати своє слово)

 

непримиренність до недоліків у собі та інших

 

самоконтроль (стриманість, самодисципліна)

 

раціоналізм (уміння розсудливо і логічно мислити, приймати обдумані, раціональні рішення)

 

сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів

 

тверда воля (уміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами)

 

широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати звичаї, звички, смаки інших)

 

терпимість (до поглядів і думок інших, уміння прощати іншим їхні помилки)

 

чесність (правдивість, щирість)

 

ефективність у роботі (працьовитість, продуктивність)

 

чуйність (дбайливість)

 

 

 

 

                                                                                                  ДОДАТОК 3

Цінність

Вибери 15 цінностей, важливих для тебе

З обраних 15 вибери 5

Пронумеруй їх за ступенем значимості

Воля

 

 

 

Наполегливість

 

 

 

Відвертість

 

 

 

Скромність

 

 

 

Здатність розуміти

 

 

 

Самоповага

 

 

 

Довіра

 

 

 

Віра

 

 

 

Краса

 

 

 

Терпіння

 

 

 

Сила

 

 

 

Вірність

 

 

 

Любов

 

 

 

Ніжність

 

 

 

Щирість

 

 

 

Життєрадісність

 

 

 

Благополуччя

 

 

 

Надія

 

 

 

Неординарність

 

 

 

Уміння спілкуватися

 

 

 

Винахідливість

 

 

 

Честь

 

 

 

Гідність

 

 

 

Мудрість

 

 

 

Друзі

 

 

 

Принциповість

 

 

 

Самодисципліна

 

 

 

Незалежність

 

 

 

Рішучість

 

 

 

Прагнення до знань

 

 

 

Логічність

 

 

 

Практичність

 

 

 

Дипломатичність

 

 

 

Кохання

 

 

 

Здатність мислити

 

 

 

Розум

 

 

 

Досконалість

 

 

 

Доброта

 

 

 

Совість

 

 

 

Гнучкість

 

 

 

Багатство

 

 

 

Свобода

 

 

 

Визнання

 

 

 

Саморозвиток

 

 

 

Реалізація внутрішніх можливостей

 

 

 

Відчуття радості й повноти життя

 

 

 

Відповідальність

 

 

 

Здоров'я

 

 

 

Гармонія в сім'ї

 

 

 

Самореалізація

 

 

 

Цікава робота

 

 

 

Творчість

 

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Вітання!